Comments

 سوسیالیسم،- جانشینی برای حکومت شر و “آتش به اختیارها” / آرام بختیاری — 2 دیدگاه

  1. آنارشیست ها با تظاهر فریب کارانه به چپگرایی، همیشه همدست و متحد بورژوازی و ارتجاع دینی ،بوده اند و فقط در صف انقلاب ،اختلاف راه انداخته اند.

  2. بورژوازی هیچ وقت نقش انقلابی نداشت.
    .
    این از تصور غلط و معیوب مارکسیستها از تاریخ است که بورژوازی مترقی و انقلابی بود. انقلابی و مترقی بودن بورژووازی مکار فقط یک افسانه است.
    .
    بورژوازی بتدریج و با نیت رقابت با اقشار و طبقات حاکم زمان خود فقط فهمید که چطور با استفاده از علم و تکنولوژی و بازار نیمه آزاد و به کمک حتی دولت های فئودالی ومونارکی زمان بهتر استثمار کند و ثروت بیشتری به جیب بزند و قدرت سیاسی پیدا بگیرد.بسیاری از بورژوا های اولیه خودشان قبلا فئودال بودند.
    .
    چطور یک طبقه استثمارگر، برده دار (تاجر برده های سیاه پوست در قرن هجدهم و نوزدهم)، جنگ طلب (جنگهای دائم از جمله در فرن نوزدهم و دو جنگ جهانی در قرن بیستم و جنگهای استعماری و تجاوزگرانه قرن حاضر) میتواند انقلابی باشد؟ چطور؟ جواب: ذهنیت مارکسیستی که از خودش سناریو تاریخ اجتماع درست میکند و با همین سناریو خودش را در باتلاق تضاد و بحران قرار میدهد و وا میماند.
    .
    در وا ماندن اصلا اغراق نمی کنم: بحران و سرنگونی احزاب مارکسیست اروپا و همه دنیا از جمله کشورهای سوپر سرمایه داری مارکسیستی چین که آشی داغ تر از سرمایه دارهای غربی شده. ببینید که مارکسیسم چه بر سر آدمهای تحت سلطه می آورد.
    .
    مارکسیستهای کمونیست شورائی درد مارکسیسم را تشخیص دادند اما از آنارشیستها آموختند، یک قدم به جلو اما نه کافی. اما مارکسیست لنینیسم بعد از تجربه روسیه یک قدم به عقب است. از مارکسیست-لنینیستها (از جمله ترتسکیستها و استالینیستها) و مارکسیستهای سوسیال دموکرات نباید آموخت چون میخواهند تجربیات شکست خورده تاکنونی را تکرار کنند. باید اول از آنها در باره جنایات و بحرانها و گند زدن هایشان پرسید بعد گوش کرد چه میگویند.
    .
    مارکس و انگلس خواندنی و آموزنده هستند، اما پیغمبر (مارکسیسم سازی، مرجع تقلید کردن) نیستند. بخشی از افکار آنها هنوز درست و زنده است و بخشی دیگر کهنه و افسانه.
    .
    ضد-اقتدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>