Comments

مکتب فرانکفورت، اطاق فکرجنبش: زنان، دانشجویان، مسلحانه؟ / آرام بختیاری — 2 دیدگاه

  1. همیشه آزادی زن معیار آزادی جامعه بوده است . فمنیسم مکتب فرانکفورت شامل شاخه های گوناگونی بود. چپ سنتی مدعی بود که اگر کارگران بقدرت برسند زنان نیز آزاد خواهند شد ولی یکی از شاخه های فمنیسم خواهان تشکیلات مستقل زنان بود که باید پیش از دیکتاتوری پرولتاریا بتواند خواسته های زنان را حتی در جامعه لیرال و بورژوایی مطرح کند. عجیب این است که زنان بیشماری بجای تشکیلات زنان وارد احزاب و سازمانهای التقاطی و عمومی چپ میشدند تا در راه آزادی کل جامعه و کل خلق مبارزه کنند.حال باید پرسید چرا جنبش فمنیسم نیز از سال 1990 دچار انفعال و شکست شده و زنان باز خواهان شعار:کودک/و بخاری غذا پزی/ و یکشنبه های دیدار از کلیسا /شده اند ! ؟
    آنارکو-سندیکالیست

    https://www.azadi-b.com/?p=32436

  2. تئوری انتقادی کوششی برای عبور از دگم سازی از افکار مارکس و انگلس و حل بحران کمونیسم مارکسی بود که با دیکتاتوری سرمایه داری دولتی شوروی و کمینترن رواج یافت و جهانی شد، اما خودش ادامه همان بحران بود و نتوانست بر آن فائق شود. کمونیسم مارکسی، علی رغم ادعای کارگری بودنش، همیشه فقط ناظر و پژوهشگر وضع بردگان مزدی و سرمایه داران بوده است و در انتها هم راه حل آزادی کارگران را ریاست خود بر آنان میداند. برای همین این کمونیسم همیشه بخشی از حاکمیت بوده و خواهد بود.
    مارکسیسم شرقی و غربی از بحران بیرون نیامده اند و راه زوال طی میکنند. تئوری انتقادی از همان اول دچار سردرگمی و نفاق بود و نمیتوانست آلترناتیو و یا ارتقای نظری دیکتاتوری لنینی و استالینی باشد. مثل شورش اخیر در ایران، فقط نفی جنبه های گوناگون دیکتاتوری بود و آلترناتیوی نداشت.
    ایدئولوژی حاکم بر شورشهای اخیر ایران، اما، اثبات صدباره ناتوانی انواع کمونیسم مارکسی در بیرون آوردن ذهنیت قربانیان اقتدار از حباب آزادی خواهی اقتدارگرایانه است. شکست مارکسیسم را باید در چهارچوب بحران همیشگی اقتدارگرایی در فرهنگ انسان فهمید نه جنبشی علیه آن. افکار مارکس و انگلس را میتوان کوششی روشنفکرانه برای فائق آمدن بر اقتدارگرائی درک کرد، اما دگم شدن آن، مارکسیستی شدنش، اجتناب ناپذیر بود، چون مارکس و انگلس نقدی بر اقتدارگرایی و آتوریته نداشتند و با نظریه دولت دیکتاتوری پرولتاریا تقویت ش هم میکردند.
    آنارشیست-کمونیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>