Comments

مِمیکِ شعار «سگ زنجیری»؛ سرگردانیِ کیومرث، ع. شفق و حواشی …آناهیتا اردوان — 8 دیدگاه

  1. فریده از «انگلیس» با وقایع اخیر حاشیه سازی ات زیر پژوهش عمیق و عظیم خاموش شد؟! هنوز از انتشار این پژوهش چیزی نمی‌گذرد که واقعیت‌ های جاری بعد از توافق نشان داد اسرائیل یک سگ زنجیری نیست، بلکه الان تنها مخالف واشنگتن است. واقعاً زنده بادا صلت فرماندهان عالم است ای همه فرماندهان پیش تو در فرمانبری. آناهیتا اردوان، شخصیت بی نظیری است هم زندانی سیاسی جمهوری اسلامی کودک بعد از انقلاب پنجاه و هفت با اینهمه اختلاف سن با خیلی ها، هم رزمنده بعنوان کمونیست در کشور عراق و هم پژوهشگر و نویسنده و شاعر و.. پژوهشگر و قدرت پیش بینی عملی علمی دارد. دست روی مسئله‌ ای گذاشت که ابعاد «مـمیک» بودن شعار این جماعت را آشکار کرد؛ موضوعی که هر روز ابعاد گسترده‌ تری به خود می‌ گیرد و علاوه بر این، نقد دقیق آناهیتا اردوان به آن اقتصاددان اسرائیلی (آریه مکانف) هم نشان داد که تحلیل‌ های تک‌ بعدی و خیالبافی چقدر از واقعیت‌ های پیچیده منطقه عقب هستند، چرا که کیومرث که هیچ، حتی بسیاری از به اصطلاح چپ خارجی معروف مدعی بودند اسرائیل صرفاً یک «پادگان» است. انتقاد شدید دونالد ترامپ در دو روز گذشته از بنیامین نتانیاهو به خاطر حملات ارتش اسرائیل در لبنان، خط بطلانی بر این فرضیات بود؛ ترامپ، نتانیاهو را فاقد درک سیاسی دانسته و اقدامات تهاجمی او را خطری برای توافق بزرگ میان آمریکا و ایران قلمداد کرده و اعلام داشت اسرائیل باید هرچه زودتر این حملات را متوقف کند و یادآور شد تل‌ آویو باید بابت این تفاهم سپاسگزار واشینگتن باشد، چرا که این توافق مانع دست‌ یابی تهران به سلاح هسته‌ای شده و امنیت اسرائیل را تضمین می‌کند، اما در مقابل، نتانیاهو با سرپیچی علنی تاکید کرد که کشورش خود را به توافق میان واشینگتن و تهران متعهد نمی‌داند و عملیات بمباران در جنوب لبنان را به طور نامحدود ادامه می‌دهد. تنش های تند تلفنی میان ترامپ و بی‌بی و بقیه مسائل اسرائیل تنها کشوری است که مخالف واشنگتن است. بنابراین همانطور که آناهیتا اردوان قبل از این اوضاع نشان میدهد که این جماعت رابطه دولت‌ های سرمایه‌داری در منطقه و جهان را با مناسبات درونی خودشان یعنی مناسبات صاحب و سگ اشتباه گرفتند. این پژوهش آناهیتا اردوان یک شاهکار تاریخی است، تحلیل دقیقی که درست چند روز بعد صحت آن ثابت شد، پروانه در اتش شد و اسرار عیان دید.

  2. فریده، ماله کشی نکن. بحث بوسیله شخصیت شهیر و شاخص کمونیست پژوهشگر کاملا در چهل صفحه ماه ماه شبهای تیره و تار روشن شده است. تو اگر راست می گی برو ده صفحه در نقدش بنویس!! اما دقت کن ببین چی نوشته زندانی سیاسی با بیشتر چهار نسل با بقیه و رزمنده و دستان عجین با سلاح تا میانه میدان غیرقانونی کامل در بالا خودشان گفتند فقط دقت کن این قسمت را: آناهیتا اردوان: این رساله با ایستادن بر مدارِ تجربی و انضمامیِ اقتصاد سیاسی، از هرگونه نقد، بازخوانی و واسازیِ تئوریک بر این تبیین با گشاده‌روییِ علمی استقبال می‌کند؛ مشروط بر آنکه منتقد، شجاعت به خرج داده و همانند نویسندهٔ این سطور، با هویتِ مشخصِ انقلابیِ خود پا به عرصهٔ مجادله بگذارد و پشت اسامیِ من‌درآوردی نظیر «ع. شفق»، نقاب‌های فانتزی و ژست توخالیِ «ماهی سیاه کوچولو» پنهان نشود. بدیهی است که سنجش عیار علمیِ یک نقد، مستلزم اصالتِ سوژهٔ ناقد است و هیچ دلیلی وجود ندارد که نویسندهٔ این تحلیل کنکرت، وقت گرانبهای خود را در شرایط بسیار بغرنجی که سهمگینی واقعیت آن از مرزهای یک داستان نمادین مانند ماهی سیاه کوچولو فراتر رفته و نویسنده را به مناسبات اقیانوس و رویارویی با کوسه های سرمایه مواجه ساخته است، صرف پاسخ‌گویی به مواضع هویتهای کاذب و ساخته شده و بی چهره کند؛ چرا که بر روی زمینِ سفت واقعیت، عاقبتِ آن «سگ زنجیری»، هرگز با دگردیسی پنهانی و مسخ شدن در کالبدِ رمانتیکِ ماسکهای جعلی، بی هویت و بازی در نقش «فرماندار نقابدار در جشنهای بالماسکه»، از بند رسوایی تئوریک رها نشد و نخواهد شد. از منظر پراکسیس انقلابی و متدولوژی ماتریالیسم انضمامی، هیچ ضرورت علمی، اخلاقی یا مبارزاتی ایجاب نمی کند که یک سوژه اصیل و باهویت مانند نویسنده، وقت و توان تحلیلی خود را صرف پاسخ گویی به سایه ها، شبح ها و نام های مجعول کند. تن دادن به مجادلۀ نظری با جریانی که شجاعت ایستادن بر پای مواضع خویش را ندارد و مدام از یک نام به نامی دیگر دگردیسی می یابد پاداش دادن به بزدلی نظری و رسمیت بخشیدن به فانتزی های مضحک است که به دلیل انقطاع از زمین سفت واقعیت، هیچ هزینه مادی، تاریخی و تئوریکی برای شعارهای کپی برداری شده خود پرداخت نمی کند؛ …. جسارت انقلابی حکم می کند که هر منتقدی با هویت مشخص سیاسی- رزمی خود پا به میدان نقد بگذارد؛ چرا که مبارزه طبقاتی مقوله ای جدی است و جای مچ اندازی با سایه ها، ناشناسها و فرمانداران نقابدار در جشن بالماسکه نیست.

  3. در حقیقت، دولت اسرائیل و اوباش صهیونیستی که به عربها، ایرانی ها و خانه و زندکی فلسطینی ها حمله می کنند، بدون کمک سرمایه داری جهانی در ورشکستگی کامل قرار میگیرند و توان تعرض و دفاع از خود نخواهند داشت. کمکهای تاکنونی مالی به اسرائیل در طول حیات اسرائیل:
    330 میلیارد دلار کمک که ۱۷۶ میلیارد کمک نظامی بوده است. کمک به کشوری که جمعیت آن زیر ده میلیون بوده و درصد بزرگی از ان اعرابی هستند که تحت تبعیض بسر می برند، حدود ۲۰ درصد. این شامل کمکهای خصوصی، دادن امتیازهای اقتصادی و سیاسی و غیره نمی شود.
    متاسفانه دشمنان صهیونیستها – امپریالیستهای غربی ، خودشان ارتجاعی هستند. تا وقتیکه یک انترناسیونالیسم قوی ضد اقتدارگرایی و ضد سرمایه داری (آنارشیستی کمونیستی) در منطقه و جهان وجود ندارد، تضاد مابین مرتجعین صهیونیست و دشمنانشان حل نمی شود.
    برای بوجود آوردن همبستگی جهانی ضد ارتجاع باید ارتجاع نقد و نفی شود.
    ارتجاع هست اقتدارگرایی (سلطه طلبی و آتوریته چه بودن) و استثمارکری.
    اشکال عینی ارتجاع هست: هیرارشی، مردسالاری، بردگی مزدی، امپریالیسم، تعصبات، تبهکاری ها، خرافات و افکار غیر علمی و ضد علمی.
    آنارشیست

  4. زیستن در یک اتمسفر جانکاه، کار جانکاه محصولش است. در یک شرایط اماده باش رزمی ست.حجم کار و پژوهشی که پشت نوشته‌ ها باورنکردنی است اطناب تحلیلی تاریخی فلسفی. این متن‌ ها کار یک استاد دانشگاه هم هرگز ابدا نمی تواند با این سرعت! چقدر دقیق روی جزئیات دست می گذارد؟؟ سراغ اسناد فرا منطقه‌ ای مثل فرآیند بارسلون (۱۹۹۵)؟ و شراکت یورو-مدیترانه. مکانیسم‌ های پیچیده مالی، جریان‌ های سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نحوه گره خوردن اقتصاد شمال آفریقا به منطقه یورو را خط به خط تحلیل کرده و ثابت کرده خود اروپا امپریالیسم است. تئوری‌ های سخت مثل توسعه ناموزون و مرکب را برداشته و روی واقعیت امروز پیاده کرده است در آن اضطراب و بتواند هم‌ زمان کارهایی سخت دیگر عملی مسئولیت و بر ساختار اقتصادی اسرائیل، دموگرافی فلسطین، خطوط انرژی سال ۲۰۲۶ و معاهدات تجاری اتحادیه اروپا مسلط است، کار سنگین پژوهشی است. این تند نویسی فوق العاده است. ابدا نداریم. بالاتر از پشتکار و انضباط فیزیکی تشکیلاتی نظامی و ذهنی فوق‌ العاده یک هیات تحریریه قدرتمند، تمام این کلان‌ داده‌ ها در ذهن آماده و دسته‌ بندی‌ شده باشند تا بتواند در یک هفته، هفته پیش کارگران یهودی چهل صفحه پنجاه صفحه داد بیرون!! چنین رساله‌ چهل‌ صفحه‌ ای متراکمی را خلق کند. ظریف ولی بشدت قدرتمند؟ آن هم در موقعیتی که، خداوند کلیمیان!مطلب نیست هر مطلبش کتاب تحقیقاتی است!! تحقیقی سنگین است. مثل مطلب کارگران یهودی ثابت کرده از روزی که اسرائیل هوای اشغال فلسطین را کرده اصلا نیاز خود اسرائیل بوده به این دری وری های آفت ساحل عافتیان خارج کشوری سگ زنجیری و اینها باز نیاز خود بورژوازی اسرائیل است، نقاط کوری را درباره خود فلسطین گفته منطق کوبنده هم در تعهد هم در رزم هم در نوشتن! هم در مسئولیت پذیری. شجاعت، پروندۀ اتحادیه اروپا و شمال آفریقا نشان داده تا بگوید که دیگر امریکا فقط امپریالیست نیست ببینید اتحاد اروپا چه کارهایی کرده در خاورمیانه. ببین کجاها رفته در مطلب. شگفت انگیز است. یک جمله اینها را می گیرد آن هم در موقعیت ویژه، همه جانبه از ریشه، از ریشه میزند. بعد این که شده انارشیست مغز ساده که حتی توان خواندن هم ندارد میخواهد با چهار تا جمله ساده که با استفاده از منطقی ساده‌ساز، همان خط قرمز اخلاقی و تئوریک رسالهٔ چهل‌ صفحه‌ای را دور بزند و دوباره بحث را به سطح کلیشه‌ های بی‌ هزینه تقلیل دهد. او با طرح ساختار هرمی و یک کاسه کردن همه چیز، دقیقاً پویایی‌ های انضمامی اقتصاد سیاسی را نادیده می‌گیرد.

  5. ۱ – در دیدگاه نویسنده این مقاله سرمایه داری جهانی یک هرم است. اگر اینطور است، پس قاعدتا سطوح پایین هرم تحت سلطه سطوح بالا هستند. اگر سرمایه داران اسرائیل در نوک هرم نیستند، قاعدتا تحت سلطه بالایی ها هستند، پس با این حساب، میتوان گفت که باید از بالایی ها اطاعت کنند و تو سر پایین ها بزنند. پس، اینکه بگوئیم سرمایه داران اسرائیل در خدمت بالای هرم هستند و نقش یک خدمتکار را ایفا میکنند، اشتباه نیست.
    ۲ – فرض کنیم که دولت اسرائیل که نماینده سرمایه داران اسرائیلی است سگ زنجیره ای امپریالیسم آمریکاست. این دلیل نمی شود که طبقه کارگر اسرائیل با سرمایه داران خودی از زاویه تضاد کار و سرمایه مبارزه نکند. پس، سگ زنجیری بودن یک دولت و طبقه ای که نمایندگی میکند، قاعدتا تاثیری بر رویکرد کارگران کمونیست ضد سرمایه داری نباید داشته شد.
    ۳ – کلا، هر جا که سرمایه داری وجود دارد، مهم نیست چه نوعی، کارگرانی هستند که استثمار می شوند و هیچ منافعی مشترکی با ارباب سرمایه دارشان ندارند. مثلا در ایران. مهم نیست سرمایه داران مذهب اسلامی دارند و دولت اسلامی درست کرده اند، مهم نیست که کمپرادور هستند، مهم نیست سکولار هستند و یا حتی مهم نیست که هوادار سرمایه داری دولتی مارکسیستی هستند، آنها طبقه کارگر را استثمار میکنند، وقتی هم استثمار میکنند، کارگران آنها هیچ راهی برای آزادی از بردگی مزدی شان ندارند جز علیه آنها انقلاب کمونیستی کردن.
    آنارشیست

  6. دست‌مریزاد به آناهیتا اردوان برای نگارش این رساله تحلیلی و سترگ ۴۰ صفحه‌ای. ارزش بنیادین این اثر در شجاعت نظری نویسنده‌ ای است که با حجم انبوه و بی‌ وقفه تولیدات فکری خود، بن‌ بست‌ های تئوریک را می‌ شکند. ستایش‌ شدنی است که به جای پناه گرفتن در پس فرمول‌های منجمد، در موقعیتی سخت، بر روی زمین سفت واقعیت و برابر کوسه‌های سرمایه، چشم در چشم ایستاده است. این قلم بی‌ نظیر، فرافکنی‌ های فرسوده را افشا می‌کند و تضاد اصلی کار و سرمایه را عریان می‌ سازد. درود بر این ایستادگی، تعهد طبقاتی و توان تحلیلی بی‌ وقفه در موقعیتی سخت. سرت خودت و سر مهندس صنعت نفت ایران سلامت بادا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش جفنگ استفاده می‌کند. درباره چگونگی پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>