Comments

بیهوده‌نویسی‌های انسان‌دوستانه! <br> منوچهر صالحی لاهیجی — 1 دیدگاه

  1. ارزیابی آنارشیستی-کمونیستی مقاله:
    وضعیت اجتماعی و جنگ فعلی مابین محور مقاومت و امپریالیستهای غربی (اسرائیل بمثابه نوکر آنها) را میتوان یا از زاویه دیدگاه ارتجاع ارزیابی کرد و یا از زاویه دیدگاه انقلابی.
    مقاله بخشی از نزاع درونی دیدگاه ارتجاعی به جنگ فعلی در اپوزیسیون ایران است. از زاویه قوانین بین‌المللی نوشته شده توسط خود ارتجاعیون، نویسنده مقاله منطق بهتری از نویسندگان بیانیه دارد و حتی فراتر رفته و با مراجعه به وقایع تاریخی دیدگاه خود را تقویت میکند. ارزیابی او از وقایع کاملاً درست است.
    اما از زاویه انقلابی، منطق نویسنده بسیار ضعیف و ارتجاعی است. نویسنده منافع مشترک زنان و کارگران ایران، لبنان، اسرائیل، فلسطین علیه استثمارگران مردسالار و ارباب بردگی مزدی را بکل از سناریو خارج کرده است و آن‌ها را بعنوان برده پیش‌فرض گرفته است. برای درک عمق مسائل اجتماعی ما به تجزیه و تحلیل طبقاتی جامعه نیاز داریم ولی نویسنده صرفاً خود را محدود به منافع ارتجاع کرده است.
    ارتجاع هست مردسالاری، بردگی مزدی، امپریالیسم، هیراشی و انواع تعصب. نویسنده به امپریالیسم و غیر مستقیم به آپارتاید پرداخته اما بقیه را رها کرده. جنگ فعلی جنگ برای توسعه قلمروهای اربابان است و زنان و کارگران فریب خورده سیاه لشکر آن‌ها هستند. هرچند متجاوز اصلی امپریالیستهای غربی هستند، اما منطق درونی محور مقاومت غیر امپریالیستی نیست. تنها اگر توده های فلسطینی و لبنانی و ایرانی و اسرائیلی دیدگاه ضد ارتجاع داشتند، محور مقاومت مقاومتی انقلابی داشت نه ارتجاعی.
    بیانیه و نقد آن در این مقاله، نمونه هائی از دیدگاههای ارتجاع در ارتباط با جنگ فعلی هستند. ارتجاع در تمام کشورهای منطقه باید نقد شود تا شرایط ساختن قدم به قدم جامعه آنارشیستی و کمونیستی از طریق تشکل یابی کلکتیو-شورائی در محل کار و زندگی، فراهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>