Comments

در «تدقیق» بیانیه ۱۲ ماده ای بیست تشکل مدنی ایران / هادی میتروی — 7 دیدگاه

  1. https://www.azadi-b.com/?p=32183
    ما کارگران خوزستان با «منشور حداقلی» مخالفیم! / هسته کارگران پیشتاز سوسیالیست خوزستان
    ….
    ما امضا کنندگان زیر با این منشور مرزبندی خود را اعلام می کنیم. ما با شیوه های تشکیلاتی و مبارزاتی خود از طریق ساختن هسته های مخفی و نهایتا ایجاد ستاد رهبری سراسری کارگران، خود به تدارک انقلاب کارگری از طریق سرنگون کامل این و یا هر نظام سرمایه داری را به فرجام می رسانیم و در دوره اعتلای انقلابی شوراهای کارگری با اتکا به آری اکثریت مردم زحمتکشان ایران خود حاکمیت را بدست می گیرند . در آن زمان تمام مطالبات صنفی و دمکراتیک و سیاسی را حاکمیت کارگری به قدرت رسیده متکی به آرا اکثریت مردم ایران، در اسرع وقت به مورد اجرا خواهد گذاشت.
    • جمعی از کارگران راه آهن جنوب
    • جمعی از کارگران شهرداری اهواز
    • جمعی از کارگران اتوبوس رانی اهواز و حومه
    • جمعی از کارگران شرکت نورد و لوله
    • جمعی از کارگران پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر
    • جمعی از کارگران مناطق پارس جنوبی و گچساران
    • جمعى از کارگران پیمانى و حجمى شرکت ملى حفارى
    • جمعی از کارگران پیمانی و حجمی پالایشگاه و پتروشیمی آبادان
    • جمعی از کارگران شهرک صنعتی ماهشهر
    • جمعی از کشاورزان منطقه شادگان و اهواز و سوسنگرد
    • زنان فرهنگی جامعه سوسیالیست خوزستان
    • هسته کارگران پیشتاز سوسیالیست خوزستان
    باز تکثیر از هسته کارگران پیشتاز سوسیالیست خوزستان
    https://t.me/ahvazijava
    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

  2. منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی (مهسا)
    باورهای مشترک نیروهای خواهان تغییر نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به ایران دموکراتیک:
    حکمرانی دموکراتیک
    ۱. تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و استقرار یک نظام دموکراتیک سکولار (بر مبنای اصل جدایی دین از حکومت) که در آن تمامی مقامات سیاسی و رسمی، به واسطه‌ی انتخابات آزاد و دموکراتیک انتخاب می‌شوند و باید همه‌ی شهروندان از هر باور و قوم و جنسیت و گرایش جنسی در پیشگاه قانون، از حقوق و احترام برابر برخوردار باشند.
    ۲. حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران با پذیرش گوناگونیِ زبانی، قومی (اتنیکی)، مذهبی و فرهنگیِ آن.
    ۳. تمرکززدایی از قدرت با سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگذاری به نهادهای منتخب استانی، شهری و ناحیه‌ای.
    ۴. تشکیل نهاد مستقل نظارت بر انتخابات و پذیرش نظارت نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی بر انتخابات.
    ۵. برگزاری انتخابات دموکراتیک برای تشکیل مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید در فرآیندی شفاف و مشارکتی.
    حقوق بشر و کرامت انسانی

  3. علیه سرمایه
    تریبون کارگران ضد سرمایه داری
    مطالبات حداقلی یا مناقصه دستاوردهای جنبش کارگری

    2 – درد منشورنویسان ربط چندانی به درد توده کارگر ندارد. آنان نوشته اند: « شیرازه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به چنان گردابی از بحران و از هم گسیختگی فرو رفته است که هیچ چشم‌انداز روشن و قابل حصولی را نمی ‌توان برای پایان دادن به آن در چهارچوب روبنای سیاسی موجود متصور بود» معنای این سخن بی نیاز از تفسیر است. آنچه این جماعت را به خشم آورده و به تدوین مانیفست واداشته است، نه گرسنگی، کارتن خوابی، بی داروئی، خانه به دوشی، بی آبی و فلاکت توده کارگر که از هم پاشیده شدن استخوان بندی اقتصاد و سیاست سرمایه داری است. ریشه این پاشیدگی و بحران زدگی را هم در بی کفایتی، دیانت و بی تخصصی دولتمردان روز سرمایه می بینند.

  4. از سایت:
    https://adfiran.com/docs/mahsa-charter
    منشورِ همبستگی و سازماندهی برای آزادی (مهسا)
    به‌روزرسانی شده در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

    پس از قتل مهسا (ژینا) امینی و آغاز انقلاب زن، زندگی و آزادی، مردم ایران مبارزه‌ی آزادیخواهانه‌ی خود را پی می‌گیرند و بر آن هستند تا زنجیر ستم، تبعیض و استبداد را بگسلند. همه‌ی ما که زخمی از جمهوری اسلامی بر جان و تن خود داریم، راه رسیدن به ایرانی آزاد و دموکراتیک را گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم. رسیدن به این هدفِ نهایی نیازمند سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه‌ی مستمر است.

    ایران برای گذر از استبداد جمهوری اسلامی نیازمندِ همبستگی تمامِ ایرانیان آزاده است. شجاعتِ مردمِ ایران و مبارزه‌ی پیگیرِ آنان برای آزادی، چشم‌اندازِ روشنِ فردای ماست. در آفریدن فردای آزاد خود کنار هم بایستیم.

  5. روشنگری: بازدیدکنندگان گرامی، لطفا در بخش نظرات از درج کامل مقالات دیگران خودداری کرده و فقط عنوان و لینک مقاله مربوطه را بنویسید. با تشکر

  6. مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی ایران»/ مازیار رازی

    فوریه 16, 2023

    پرسش و پاسخ کوتاه کارگر سوسیالیست با مازیار رازی

    کارگر سوسیالیست:
    رفیق مازیار رازی، نظر شما در بارهٔ انتشار «منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی ایران» چیست؟ آیا این اقدام را در مقابل طرح‌های جریانات راست و میانه اپوزیسیون، یک منشور مترقی و یک بدیل به‌پیش ارزیابی می کنید؟ آیا از آن حمایت می‌کنید؟

    مازیار رازی:
    این اقدام، یعنی طرح مطالبات عمومی دمکراتیک و صنفی کارگری، در شرایط عادی (که امروز وجود ندارد)، یک گام به‌پیش است. اما، در موقعیت کنونی که سطح آگاهی سیاسی و ضد سرمایه‌داری طبقه کارگر به حدی ارتقا یافته که مسئله حاکمیت خودشان را مطرح می‌کنند، دو گام به پس! لازم به توضیح است که شرایط امروز ما در ایران، شرایطی عادی نیست. ما در بحبوحه «موقعیتی انقلابی» قرار داریم. ما از یک‌سو، شاهد کشتارهای دسته‌جمعی جوانان و سرکوب‌ها و شکنجه‌های بی‌رویه و شدید در زندان‌ها و درون جامعه هستیم، و از سوی دیگر، اعتراضات توده‌ای و آغاز اعتصابات کارگری در همبستگی با اعتراضات خیابانی.
    در شرایط «وضعیت انقلابی» این‌چنینی، دو گزینه در مقابل توده‌ها قرار می‌گیرد:
    – تدارک درجهت برپایی ستاد رهبری با هدف سرنگونی رژیم و استقرار دولت کارگری.
    – عقب نشینی موقت توده‌ها تا دوره خیزش‌های آتی
    امروز، شعار محوری میلیون‌ها اعتراض کننده در خیابان‌ها و در بخش‌های رادیکال جنبش کارگری، سرنگونی رژیم و عبور از آن‌ست. اما این‌که دولت بعدی چه دولتی خواهد بود هنوز مسئله مورد مشاجره است. از منظر ما دولت بعدی باید یک دولت کارگری متکی به اردوی کار جامعه باشد (نه یک دولت سرمایه داری صرفنظر از هر شکلی که در آن ظاهر ‌شود).
    بدیهی است که در شرایط معمولی، هر حرکت و اقدامی در راستای تحقق حقوق انکارشده و سرکوب‌شده صنفی و دمکراتیک نهادهای صنفی و مدنی مانند سندیکاهای کارگری، فرهنگیان، بازنشستگان و دیگر فعالان مدنی و غیره، یک گام به‌پیش محسوب می‌شود و ما در مقابله با دولت سرمایه‌داری استبدادی، از این اقدامات حمایت می‌کنیم و در مبارزه برای تحقق آن در کنار آنان بوده و حتی پرچم‌داری آن‌را بر عهده می‌گیریم. اما در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت بحرانی و حاد کنونی، هدف دیگری در پیش رو داریم؛ هدف فرا‌رفتن از وضعیت موجود و کمک به تحقق حاکمیت خود کارگران و زحمتکشان اردوی کار به رهبری شوراهای کارگری متشکل در جامعه.

    در نتیجه، مطالبات طرح‌شده در منشور، حتی منطبق به آگاهی کنونی بخش‌های پیشتاز کارگران نیست. برای نمونه، مطالبه کارگران هفت تپه، تقریبا پنج سال پیش، نشان داد که آن‌ها در مبارزه علیه بخش خصوصی به آگاهی‌های ضد دولت سرمایه‌داری رسیدند. مطالباتی مانند «اداره شورایی» (تصمیم‌گیری دمکراتیک و جمعی) و «نظارت کارگری» (کنترل تولید و توزیع به‌دست خود کارگران)، نشان‌گر آگاهی‌های ضد سرمایه‌داری در میان این کارگران بود. به سخن دیگر، به چالش‌کشیدن دولت سرمایه‌داری آخوندی و جای‌گزینی آن با قدرت کارگری، از طریق اعتصابات کارگری درون جامعه مطرح شد. اما در این منشور نه سخنی از به چالش‌کشیدن دولت سرمایه‌داری و استقرار کنترل و نظارت کارگری آمده است و نه حرفی از اعتصاب عمومی. آنان حتی اشاره‌ای به مطالبه اصلی اکثریت مردم ایران، مطالبه سرنگونی رژیم نکرده‌اند. این منشور می‌توانست یک‌دهه پیش هم با همین مضمون نوشته شود. از این‌رو انتشار در حال حاضر کاملا بدون ارتباط با وضعیت کنونی‌ست.

    در انتها، بایدبه چند نکته فرعی دیگر هم اشاره شود. این منشور توسط بسیاری از نهادهای کارگری امضا گردید که کارنامه فعالیت‌های حداقل چند ساله اخیر آنان روشن نیست. از این‌رو باید از تمامی نهادهای امضا کننده درخواست شود که کارنامه مبارزات کارگری خود را، حداقل در یک‌دهه گذشته، ارائه دهند. «سندیکای هفت‌تپه» هم بنا بر ادعای فعالان امروز هفت تپه وجود ندارد و هم خود اذعان دارند که این سندیکا پس از فروپاشی تنها یک عنصر غیراطلاعاتی داشت که اینک بازنشسته شده، که اگر چنین است، باید روشن شود که این امضاء از طرف چه اشخاص و نهادهایی در زیر این منشور آمده است؟

    مازیار رازی
    https://linktr.ee/mazraz
    ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

    *برای مطالعه‌ی متن کامل منشور و فهرست مطالبات و تشکل‌‌ها به لینک زیر مراجعه کنید:
    https://bit.ly/40SGvx4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>