Comments

بررسی آرایش نیروهای سیاسی در روند جاری و بحران روامندی / مهران زنگنه — 10 دیدگاه

  1. اگر قرار بود جریان سلطنت طلبی بااین حرفهای آقای زنگنه از دور بیرون برود که تا بحال براستی خروار خروار ناسزاهای مجاهدین ومهمتر با مرگ بر شاه پنجاه وهفت اثری از آن وجود نداشت.
    چرائی وجود این جریان در یک تحلیل مادی ازعملکرد رژیم ونوستارلژی بخشی از جامعه در عکس العمل بدان عملکرد وتحولات هویتی درون جامعه که دو قطبی شدن و راست افراطی پاسارگادی را دامن زده است قابل تبین است.
    ما هر چه از تحلیل مادی و چه باید کرد علمی ونه ذهنی درزدودن جریان سلطنت طلب وراست افراطی یا همان ناسیونالیزم بنیادی دور شویم وبه شیوه مجاهدین به چند نا سزای کسل کننده بسنده کنیم نا خواسته موجب غفلت از خود و تقویت این دو جریان خواهیم شد.
    توضیحا اینکه همانطو که از شعارهای این دو جریان بر میاید جریان سلطنت طلب به جدائی دین از دولت وباقی ماندن نهاد روحانیت و…راضی اما راست افراطی که جریانی خطرناک وشدیدا نژاد پرست وبقول خودشان در حال عبور بسرعت از رضا پهلوی میباشد بخاطر زدوبند با سبزها و آقا زاده ها…دوم خردادی ها خواستار انحلال نهاد روحانیت و…درنهایت اخراج اسلام از ایران و متوسل شدن بزور برای تغیر دین مردم مسلمان ایران وبازگشت به دوران باستان می باشد.

    • ۱- قرار نیست جریان سلطنت طلب با این حرف‌ها از دور بیرون برود، این جریان فقط یک جریان سیاسی نیست، بلکه نماینده‌ی ارگانیک یک لایه‌ی اجتماعی، یا به یک معنی سرمایه‌ی بین‌المللی داخلی شده، است (در مورد نماینده‌ی ارگانیک به مفهوم روشنفکران گرامشی رجوع شود.) فقط با تضعیف این لایه و جایگاه اجتماعی این لایه در ایران می‌توان پایان سلطنت‌طلبی را جشن گرفت. طبعا نوشتن و … نقد در این روند جایگاه ویژه ای دارد.
      ۲- من نمی‌فهمم منظور از ناسزا چیست. در واقع از اشیاء نام بردن «ناسزا» نیست. بازگشت به گذشته هر چه که نباشد، ارتجاعی که هست، در این راستا احیاء سلطنت حتی در سطح زبانی/مفهومی امری است ارتجاعی! در اینجا (در این یادداشت) نمی‌توان به وجوه سیاسی/اجتماعی سلطنت به عنوان امری ارتجاعی پرداخت. به زودی در جای دیگر مسئله را از زاویه معینی مورد بحث قرار خواهم داد.
      ۳-باید همه جا بر نئوکلونیال بودن این جریان تاکید کرد. متاسفانه تاریخ‌نگاران (غیر دینی) ما اغلب این وجه را در تاریخ نگاری مورد توجه قرار نداده‌اند. در این راستا با طرح مسئله روابط رژیم پهلوی با مراکز سیستم اهمیت بسیار دارد. مسئله ناسیونالیسم نیست، بلکه نقش چنین رژیم‌های در «غارت» در سیستم بین‌المللی مورد توجه است.
      ۴- راست/چپ افراطی (توتالیتر) همواره می‌خواهد مسائل را فرهنگی به زور حل کند. در این مورد نیاز به ذکر مثال نیست. مسئله از نظر من از طریق انکشاف فرهنگی باید حل شود.

  2. این دیدگاه از واقعیت ها ی میدانی شکل نگرفته بلکه ذهنیتی است قالبی وکلیشه ای که نویسنده در آن نمی تواند پای دختران لچک آتش زن و…را پیش بکشد وبگوید زیر چتر کدامین از این جریانات که نام برده است میباشند و…
    از جمع شدن دو اکثریتی وسه فرد باقی مانده از جبهه ملی ویک فرد مقاله نویس بنفع سبز دو هم را آنچنان جمهوری خواهان!نام گذاری میکند و صفت ضد انقلاب را شایسته این جمع نمیداند که این چند نفر چیزی بجز تکبیر برای رژیم در کیسه ندارند که تو گوئی این شش نفر ریشه اجتماعی داشته ومیتوانند صد نفر را بخیابان بیاورند.

    • آرزو علاوه بر جوانان بر پیرمردازنان نیز عیب نیست. به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه دوست ما چند واژه را در کنار هم و هم‌ارز آورده است، مبین این است که نمی‌داند، آنارشیست‌ها و مارکسیست‌ها، هر چند ممکن است به دیگر «ناسزا» هم بگویند، فامیلند.

  3. آیا پیشنهادات کارل مارکس میتواند راهنمای جنبش انقلابی مردم ایران باشد و موجب اتجاد کارگر و برزگر و زحمتکش و اقوام و اتنیک ها و روشنفکر و زنان و دانشجویان گردد ؟
    آنارشیست-اقلیمی

    https://www.azadi-b.com/?p=32385

  4. شورا به همان ناروشنی دموکراسی است و بهمان اندازه میتواند ریاکارانه باشد. توضیحات اختلافات درونی مرتجعین در مقاله، در حقیقت توضیح وجود انقلاب مخملی راه انداخته شده توسط غربی ها در ایران از طریق استخدام، تبلیغات و تحریم است.

  5. یراکندگی چپ انقلابی مردمی بدلیل رشد جریانات اپورتونیستی رویزیونیستی مانند انواع آنارشیسم است که زیر نام فدرالیسم ضد پرولتری موجب تفرقه نیروهای خلقی اتنیکی شده و به بهانه مخالفت با مرکز گرایی سیاسی خواهان تجزیه ایرانزمین هست.
    آنارکو-کمونیست. به این دلیل در لینک ذیل نیاز به مارکس و مارکسیسم یعنی اندیشه رهایی بخش است.

    https://www.azadi-b.com/?p=32381

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>