Comments

دوراهی «پاسخ کوبنده و پشیمان ساز» یا دم بر نیاوردن و پذیرش خفت و خواری! / تقی روزبه — 4 دیدگاه

  1. ببخشید،‌ادامه،
    راه حل محافظه کارانه نیز ارتجاع را در وضعی قرار میدهد که راه حل رفرمیستی ضروری می شود.
    آنارشیست

  2. کامنتهای این صفحه من را میتوان به این صورت خلاصه کرد:
    راه حل رفرمیستی حل مسایل اجتماعی ممکن نیست چون رفرمیسم وضعیت ارتجاع را در وضعی قرار میدهد که دخالت محافظه کارها ضروری می شود. تنها راه حل انقلابی حلاج مسایل اجتماعی ست.
    آنارشیست

  3. تمایل به پارلمان و دولت دموکرات و لیبرال در میان شبهه انقلابیون زیاد شده، اما همش حقه بازی است چون عروج راست افراطی از ورشکستگی دموکراتها و لیبرالهاست. میخواهند دموکراتها چکار کنند، دوباره ورشکست شوند؟! چه فاکتی وجود دارد که بما بگوید در دوران دولتهای رفاه درجه استثمارگری، مخصوصا استعمارگری، کاهش یافته بود، هیچ فاکتی وجود ندارد.در ارتباط با موضوع مقاله، اسراییل دایم در حال گسترش خانه سازی هایش در مناطق فلسطینی بود و لیبرالیسم سالهای ۴۵ تا امروز تاثیری بر آن نداشته است، بخش بزرکی از سیاستهای نولیبرالی توسط خود دموکراتها و‌سوسیال دموکراتها شروع شد و یا در مناطقی، ادامه داده شد. خیر، جنگ دموکراسی خواهی و لیبرالیسم با راست ها ، بازی با توده های زن و کارگر است. امید به پیروزی یک ارتجاع بر ارتجاع دیگر نداشته باشید.
    آنارشیست

  4. مقاله بیشتر شبیه فلاسفه فقط جهان را تفسیر میکنند است.
    تهاجم اربابان اسراییل و فلسطینی و حامیان پشت صحنه غربی و شرقی آنها بهم پایانی ندارد، چون ارتجاع (مردسالاری و بردگی مزدی و امپریالیسم و غیره) بعلت متعرض بودن به انسانهای ضعیف تر و یا تضیف شده، همیشه در دراز مدت با مقاومت روبرو میشود. دو نوع مقاومت داریم. مقاومت ارتجاعی و مقاومت انقلابی. فعلا در منطقه مقاومت انقلابی وجود ندارد. راه حل زنان و کارگران منطقه برای وضعیت روبه خراب شدن خود، دلخوش کردن به رفتن یاتانیاهو و یا خامنه ای نیست. باید ریشه ارتجاع را از بین برد. برای از بین بردن ارتجاع لازم است که حقایق طبقاتی جامعه بدرستی فهمیده شود. این مقاله در پی آن نیست.
    باید توجه کرد که در جنگ مابین ارتجاعیون، مقصری وجود ندارد.
    چند مثال:
    – نمیتوان گفت که عملیات حزب الله لبنان و حمایت دولت ایران از آن در ۴۵ سال گذشته کاری اشتباه بوده، چون اسراییل هفتادو پنچ سال است که در حال تعرض است. حزب الله یک جریان ارتجاعی است و دارای یک قلمرو برای استثمارگری.دلیلی ندارد که فرض کنیم در مقابل اشغال لبنان توسط اسراییل-آمریکا، از خود عکس العملی نشان ندهد.
    – نمیتوان گفت که غربی ها و اسراییل نباید مناطق فلسطینی ها را اشغال میکردندچون قاعده روابط ارتجاعی این نیست که اگر بتوانند به هم تعرض نکنند. جامعه فلسطین ۷۵ سال پیش که جامعه کمونیستی نبود. دولت عثمانی رفته بود، منطقه تحت اشغال بود و غربی ها دنبال کمونیستی کردن فلسطین نبودند.
    – نمیتوان گفت جنایتهای دولت هیتلر در چهارچوب ارتجاع کاری اشتباه بود چون میدانیم که صهیونیستها نژاد پرست هستند و پتانسیل اعمال شنیعی مثل هیتلر را داشتند. قبل از پیدایش هیتلر، صهیونیستهای اروپایی در حال انتخاب منطقه ای در جهان برای اشغال بودند، یعنی امپریالیست بودند.
    – نمیتوان گفت که حمله روسیه به اوکراین اشتباه بود چون دست راستی های اوکراین دائم در تدارک پاک سازی روسی (اربابان روسی و یا هوادار آنها) از جامعه شان بودند.
    – نمیتوان گفت که دیکتاتوری تک حزبی بلشویکی و بعدا استالینیستی اشتباه بود جون حریفان بلشویکها (غیر از آنارشیستهای کمونیست) خودشان استعمارگر و استثمارگر بودند و‌در صورت گرفتن قدرت سیاسی بلشویکها را سرکوب میکردند و بر اساس فاکتها، روند سرکوب توده ها توسط دولت موقت شروع شده بود،‌شبیه اوایل روی کار آمدن جمهوری اسلامی.
    کلا:
    در چهارچوب روابط ارتجاعی، خوب و بد وجود ندارد، رابطه بر اساس کیش و مات شدن و زور بیشتر است نه بر اساس خدمت به جامعه بشری. روابط خوب و بد با رشد فرهنگ کمونیسم آنارشیستی شکل میگیرد نه با مثلا لیبرالیسم متظاهر و ریاکار و یا با مذهب با همین خواص. جنگ مابین مرتجعین و قربانی شدن زنان و کارگران ایران و جهان پایانی ندارد مگر اینکه علیه مردسالاری، بردگی مزدی، امپریالیسم و غیره یک انقلاب گسترده بشود نه تعویض راستها با کمتر راستها و‌یا با چپهای دموکرات و یا از این نوع دلخوش کردنهای بیهوده.
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>