Comments

اسرائیل … نیابتی آمریکا در خاورمیانه <br> فرح نوتاش  — 1 دیدگاه

  1. معمولا اینطور که شما میگوئید نیست. مثلا جورج بوش پسر رئیس جمهور شد، مامور اجرائی دولت سایه بود و کارش را انجام داد و یک و نیم میلیون عراقی کشته شدند و نفت را در اختیار کمپانی های خود قرار داد. وقتی رئیس جمهور ها می روند، نابود نمی شوند، میروند به زندگی عادی با رفاه و آسایش و تضمین درآمد مکفی. آنها وظیفه شان را (آدم کشی و سفت کردن پیچ و مهره دولت) انجام میدهند و پاداش مادالعمر میگیرند.
    نکته دیگر اینکه تمدن بشر در حقیقت خود این نظم مردسالاری، بردگی مزدی، امپریالیستی، هیراشی و تبعیض آمیز است. با دیدگاه آنارشیستی (لااقل دیدگاه نویسنده این کامنت)، فرهنگ انسان و تمدنش مریض است چون گرایش به اقتدار (سلطه بر سرنوشت دیگران) در آن غلبه دارد. انقلاب بمعنی بهبود فرهنگ انسان است، فرهنگی که در آن مردسالاری، بردگی مزدی، امپریالیسم و انواع تبعیض وجود ندارد. همه این انواع ارتجاع از گرایش به سلطه است (اقتدارگرائی).
    کارهای هنری شما دارای محتوای مارکسیستی لنینیستی است. لنینیسم به استالینیسم منجر شد که دیکتاتوری سرمایه داری دولتی بر زنان و کارگران بود. متاسفانه ریشه چه بلشویسم و چه سوسیال دموکراسی از فرضیه اشتباه و مبهم ماتریالیسم تاریخی مارکس و از نداشتن نقدی جدی بر گرایش به اقتدار در جامعه انسنان سرچشمه میگیرد. در ماتریالیسم تاریخی، بورژوا که استثمارگر است انقلابی فهمیده میشود، در حالیکه اخلاق در زندگی انسان نقش کلیدی در تکامل ایفا میکند. ماتریالیسم تاریخی اثبات علمی ندارد که بحث مفصلی است. شکست تاریخی مارکسیسم و نتایج اجتماعی آن که امروز انزوا و کسادی کار حزبی مارکسیستی است از ضعفهای دیدگاه مارکس است. البته نمیتوان سهم مارکس را در درک اقتصاد بردگی مزدی و بخشا توجه به تاریخ انکار و رد کرد. تمام بحث این است که از مارکس و انگلس دگم و اصول دین و اصول حزبی برای حکومت بر کارگران نساخت، یعنی مارکسیسم سازی کاری غلط و ضد علمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>