Comments

از صمیم قلب در وصف رفیق بهروز دهقانی <br>(نامه‌ای از صمد بهرنگی) — 5 دیدگاه

  1. در واقع بدبختی زنان و کارگران ایرانی فقط رژیم شاه نوکر آمریکا و امپریالیستهای غربی نبود، اینهم بود که آزادی زن و کمونیسم را چریکهای فدائی خلق هوادار دیکتاتوری سرمایه داری دولتی استالینی-فاشیستی تبلیغ میکردند.
    آنارشیست

  2. وطن پرستی با ایدئولوژی اسلامی و سایر ایدئولوژی ها و تقدس سازی ها فرقی ندارد، آنها را اختراع کرده اند تا زنان و کارگران را فریب داده ، بهتر استثمارشان کنند. وطن پرستی استثمارگر و استثمار شونده را رفیق هم میکند تا استثمارگر ثروت و قدرت انباشت کند و استثمارشونده برده خوب و مفیدی بماند.
    آنارشیست

  3. به راه فدائی،
    کامنت شما حمله شخصی است و ربطی به استدلال من ندارد و نمونه تقدس مارکسیستی-چریکی ست که تاریخا شکست خورده و شکست خوردنش از کم عمق بودن اصولش بود.
    آنارشیست

  4. اگر یک آنارشیست ایرانی یا بی وطن؛ در سن و سال صمد بهرنگی، بهروز دهقانی و اشرف دهقانی، میتوانست همچون متنی را بنویسد، میشد به ادعاهای نارسیستی او باور داشت.
    راه فدایی.

  5. “دهقانی نظرهای فرهنگی بلندی دارد که فکر آدم‌های خاکی نظیر من از تحلیل آن‌ها عاجز است. دهقانی جوانی متواضع و فاضل است که انسان دوستی و عشق به میهن شعار اوست.”
    وطن پرستی انحطاط فرهنگی است. این نامه نشان میدهد که صمد بهرنگی درک کافی از فرهنگ حاکم، روابط طبقاتی، جامعه و تکامل انسان نداشت.
    آن موقع، بسیاری غرب زده بودند (فرهنگ غربی استعماری) و منظور بهرنگی از انحطاط، آن بود که اشتباه هم نیست. اما او چگونه میخواهد وطن پرستی را انحطاط نداند در حالیکه وطن محصول سلطه طبقاتی ست!
    بدتر، نوشته:
    “دلسردی و شکستگی جوانی مثل دهقانی _که من می‌دانم در پشت پیشانی تابناک و عریضش چه می‌گذرد_ برای ایران عزیز و به خصوص فرهنگ آذرشهر ضایعه‌ای بزرگ است.”
    قرهنگ “آذرشهر”؟!!!!!
    اگر بهرنگی میتوانست به ما نشان دهد که فرهنگ آذرشهری طبقاتی نبود، میتوانستیم حرف او را بپذیرم.
    فرض کنیم تمام دنیا کمونیستی است و مرزی وجود ندارد و کسی بر کسی سطه ندارد و سلطه داشتن قبیح و زشت فهمیده می شود. بعلت وسعت جامعه انسان، مطمئنن ما زیر-فرهنگهای گوناگونی خواهیم داشت. مثلا میتوان گفت فرهنگ آذری-کمونیستی در مقابل فرهنگ فارسی-کمونیستی و یا در مقابل فرهنگ آلمانی-کمونیستی. در این وضعیت، دیدگاه بهرنگی درست بود. از آنجا که فرهنگ سلطه (آقتدارگرائی) در کل جامعه حاکم است، زیر-فرهنگ آذری خودش ارتجاعی است.
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>