Comments

پرویز بابایی نمادی از تحول آگاهی در مقابل سود محوری یک قرن گذشته چپ ایران – مهدی کوهستانی — 1 دیدگاه

  1. این کامنت مربوط به آقای بابایی و آثار او نیست و فقط مربوط به برخی از نکات متن مقاله است.
    .
    نظام سرمایه داری مستقل از اراده انسانها نیست و خود بخود انسان را به نابودی نمی کشاند. این اندیشه که تکامل اجتماعی انسان مستقل از اراده اوست و مثلا سرمایه داران آنقدر احمق هستند که نمی فهمند که دارند جهان را نابود میکنند و یا قانونمندی تکامل اجتماعی بگونه ای است که بلاخره جامعه کمونیستی بوجود می آید، توهمات و استدلالهای بد است.
    .
    تضادی بین انسان و سرمایه داری وجود ندارد، سرمایه داری بخشی از وجود واقعی انسان است (شبیه این را به این صورت داریم: ایرانی اسلامی نیست، اسلام برای ایرانی غریبه است، که البته میدانیم که چنین نیست)، هر نوع از استثمار نیروی کار و سیستم اجتماعی منطبق با آن، هر نوع جنایت و سرکوب در تاریخ، نوعی از وجود تاریخی-فرهنگی انسان است. در انسانیت است که استثمار و استعمار و مردسالاری و سایر کثافتکاری ها وجود دارد، اینها غیر انسانی نیستند.
    .
    البته انسان ایده ال، انسان جامعه کمونیستی و آنارشیستی است و ما برای چنین نوعی از بودن باید مبتکر و فعال باشیم. پیدایش روابط کمونیستی-آنارشیستی، تکامل انسان از نوع حاکم اقتدارگرایانه به نوع حاکم غیر اقتدارگرایانه است – تکامل انقلابی انسان و نه تکامل ارتجاعی او. تا به امروز تکامل انسان ارتجاعی بوده است. اکثریت عظیم اهالی کره زمین زیر سلطه مشتی سلطه جو زیست کرده اند. دلیلی وجود ندارد که انسان برای همیشه با فرهنگ ارتجاعی زیست نکند، ارتجاع میتواند تا ابد ادامه پیدا کند. دلیلی هم وجود ندارد که این فرهنگ را انسان نتواند به فرهنگی ازاد کمونیستی -آنارشیستی تبدیل کند. همه چیز بستگی به شناخت، اراده انسانهای انقلابی و ذکاوت آنها دارد، اینکه، بلاخره ، آیا آنها میتوانند باهوش تر از ارتجاعیون باشند و هوشیارانه تر عمل کنند یا خیر.
    .
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>