Comments

نگاهی به برخی مسائل مبرم جنبش کارگری<br> مهدی کوهستانی — 3 دیدگاه

  1. پاسخ به این دیدگاه راستروانه نویسنده که سالهاست به خروس بیمحل در جنبش کارگری تبدیل شده است داده شده است:

    یانیه مشترک ۱۶نهاد چپ و دمکراتیک پیرامون: اعلام موجودیت ” کنفدراسیون کار ایران – خارج از کشور
    https://roshangari.info/%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%da%a9-%db%b1%db%b6%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%da%86%d9%be-%d9%88-%d8%af%d9%85%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9-%d9%be%db%8c%d8%b1%d8%a7/

    • از ۲۹ نهاد به ۱۶ نهاد تقلیل پیدا کرده اند. آن شانزده نهاد هم بخش عمده اشان بجز اطلاعیه امضا کردن وجود خارجی ندارند و فقط چند مطلب فیسیوکی است، است شد جواب مطلب ؟ واقعا که روی تخم هایتان بخوابید شاید جوجه ای داد و متفاوت با شما بود.

  2. مقاله برای کارگران مفید نیست چون درک روشنی از تشکل لازم کارگری بوجود نمی آورد. کلا ایده “تشکل مستقل کارکری” ایده گنگی است، نه کارگری بودنش روشن است و نه مستقل بودنش. وقتی هم یک عبارت گنگ است، هزار تفسیر دارد.
    تشکل کارگری فقط وفتی تشکل واقعا کارگری است که بطور روشنی ضد روابط سرمایه داری است، یعنی کمونیستی است. کارگران این تشکل بروشنی دنبال بوجود آوردن روابط کمونیستی در جامعه هستند و تشکلشان ابزار اصلی آن است. وقتی یک تشکل کارگری کمونیستی است، مستقل از استثمارگران سرمایه دار است، حال چه سرمایه دار دولتی باشد از جمله مارکسیستها و چه سرمایه دار دولتی غیر مارکسیستی و چه سرمایه دار غیر دولتی. نکته مهمتر این است که تشکل کارگری شکل نطفه ای نظام تولیدی جامعه آتی غیر استثمارگرانه است و نمیتواند دارای روابطی باشد که خاص جامعه طبقاتی است.
    پاراگراف قبل به ما معیار میدهد که قضاوت کنیم که یک مدعی تشکل کارگری، کارکری است و یا اینکه با ایده های استثمارگران بوجود آمده که در تحلیل نهایی در خدمت استثمارکری ست.
    نکته دیگری در مقاله است که جای نقد دارد. بر خلاف نظر خیلی غلط مارکسیستها، سلطه جویی از سرمایه داری نیست، سرمایه داری از سلطه جویی است. چه از لحاظ تاریخی و چه در بعد فردی، این گرایش است که نیروی تشکیل روابط کار و‌سرمایه را بوجود می آورد و در عین حال باز تولید میکند.عدم درک این قضیه مارکسیستها را همیشه دچار سردرگمی کرده بطوریکه میخواهند حتی مردسالری را هم با رابطه کار و سرمایه بیان کنند که غیر ممکن است، چون مردسالاری حداقل تاریخ چندین هزار ساله دارد و قاعدتا ربطی به رابطه کار و‌سرمایه ندارد.اینکه سرمایه داری از فرصت مردسالاری استفاده میکند، دقیقا بعلت این است که خود مردسالاری از گرایش به سلطه بوجود آمده. وقتی سلطه گری وجود دارد، همه انواعش قابل تحقق و تکامل است.
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>