Comments

آقای شمی صلواتی، تجلیل از هشت مارچ یا آشتی طبقاتی؟ / آناهیتا اردوان — 3 دیدگاه

  1. تا مارکسیسم مثل مذهب به زباله دان تاریخ نرفته، هیچ انقلابی ممکن نخواهد بود. نتایج تاریخی مارکسیسم کلاهبرداری سیاسی، جنایت علیه کارگران و زنان بوده است. هواداران ضد انقلاب بلشویکی سرمایه داری دولتی بهتر است با خودشان صادقتر باشند. تاریخ ‌را که تا پیدایش مارکسیسم مطالعه نمیکنند، مطالعه گندکاری های مارکسیستها بخش مهمی از مطالعه تاریخ است.
    آنارشیست

  2. این بحث که آزادی زن در گروی آزادی از سرمایه داری است بحثی اپورتونیستی ست. برای درک این اپورتونیسم مارکسیستی باید تمرکز را گذاشت روی کلمه “در گروی”. بحث این است که میتوان گفت ازادی از سرمایه داری در گروی ازادی از مردسالاری ست. در همین راستا، میتوان گفت ازادی از نژادپرستی در گروی آزادی از امپریالیسم است و چندین حکم مشابه. پی حکم اول در حقیقت بی اساس است و فقط برای سو استفاده و آقا کردن مارکسیستها در دولتهایشان درست شده.
    رویکرد درست نظری و عملی، بر خلاف تقلیلگرائی مارکسیستی، این است که آزادی انسان در گروی از بین بردن سلطه طلبی در انسان است. این سلطه طلبی است که موجب پیدایش انواع سلطه و تکامل تاریخی آن شده است. اگر مارکسیستها این را فهمیده بودند، دولتگرا نبودند و جنبشهای توده ها علیه ارتجاع را به کجراه و و ضع امروز نمی کشاندند.
    آنارشیست

  3. درباره این مقاله:
    1 – نویسنده بهتر است کلمه آنارشی و هرج و مرج را یکی نگیرد و کلاه برداری سیاسی نکند.
    2 – هیچ دلیلی وجود ندارد که رابطه زنان و مردان را در فرهنگ مردسالاری، طبقاتی نبینیم. این برای مارکسیسم که تقلیل گرا و در نتیجه دگم است اصلا قابل تصور نیست. تقلیگرائی و اکونومیسم مارکس، در زمینه مردسالاری، همیشه در تناقض بسر می برده و نمیتواند مردسالاری را درست و حقیقی بفهمد و بیان کند.
    3 – لنینیسم و کلا مارکسیسم و حتی خود افکار مارکس در مجموع ایدئولوژی سرمایه داری دولتی است. کمونیسم مارکسی مثل جامعه ایده ال همه خوشحال بورژوا-لیبرالهاست که بهترین راه قضاوت در مورد آن بررسی اعمال آنهاست. اعمال مارکس و مارکسیستها تا به امروز بورژوا سرمایه داری دولتی بوده است.
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>