دوشنبه, ۱۱ اسفند , ۱۳۹۹
   

Comments

موسیقی ویدیویی ” ما در حالِ قیام کردن هستیم” با اجرای تاینا اسیلی<br>ارسال کننده: شاهین شعبانیان — 1 دیدگاه

  1. بدرد نمی خورد و میتواند مورد استفاده برای انقلاب مخملی و یا شورش بورژوا لیبرالی قرار بگیرد.
    .
    اگر به شعر دقت کنید تنها جائی که به الغای بردگی مزدی نزدیک میشود استفاده از کلمه “استثمار” است. ولی بورژوا ها هم کلمه استثمار دارند. آنها استثمار را کاری که بدون مزد است میدانند در حالیکه ما کمونیستهای آنارشیست خود مزد را (مثل مارکس) استثمار میدانیم چون مزد معرف بازگشت تمام ارزش تولید شده توسط کارگران به خودشان نیست.
    .
    تبلیغ آزادی اتحادیه هم در شعر خوب است اما حتی اینهم بدرد بخور نیست چون اتحادیه
    فقط در زمینه ضد سرمایه داری، نه معامله با سرمایه داران، ارزش دارد.
    .
    چون شعر در مجموع علیه بردگی مزدی نیست، انقلابی نیست.
    .
    کلا یک مبارزه اجتماعی علیه یک دیکتاتور و یا دیکتاتوری معین الزاما انقلابی و بدرد بخور نیست. مثلا مبارزه علیه نوکران دولت روسیه در اروپای شرقی میتواند نوکری دولتهای غربی باشد.
    .
    شعر خوب و انقلابی باید دارای نقد سرمایه داری (نظام بردگی مزدی) باشد، در غیر اینصورت وسیله ای ست برای رقابت مابین اربابان سرمایه دار. زنان ارباب سرمایه دار زیاد داریم که برای رقابت با مرد های سرمایه دار جنبش زنان راه می اندازند و از زنان کارگر سوء استفاده میکنند و حتی مرد ها را هم گول میزنند.
    .
    سلطه گری و استثمارگری زن و مرد ندارد اما مردها از لحاظ تاریخی در سلطه گری و استثمارگری برتری داشته اند که باید با از بین بردن کل نظام مردسالاری و استثمارگری بردگی مزدی، این بیماری بشر را درمان کرد.
    .
    مساوی کردن مرد و زن در استثمارگری و ظلم و آدم کشی نه درست است و نه شاید ممکن چون در هر فرد باید روحیه ضد سلطه گری و ضد استثمارگری شکل بگیرد نه روحیه رساندن خود به مرتبه مرد ها در اعمال کارهای سلطه گرانه و استثکارگرانه.
    .
    خود مردسالاری استثمارگری است چون باعث میشود زنان برای وجود و کارشان ارزش قائل نباشند و معادل ارزشی که در کارهای روزمره ، مثل بچه داری، تولید میکنند را بدست نیاورند. مردها از وضعیت تاریخی مغلوب شده زنها سوء استفاده میکنند و علی رغم اینکه خودشان ممکن است کارگر باشند، زنان محیط خود یا خانواده خود را استثمار و یا به آنها ظلم کنند.
    .
    مردسالاری خودش یک نظام استثماری است. قرار نیست نظامها در هم وجود نداشته باشند و یکی طولانی و پایدار و دیگری گذرا نباشد.
    .
    مبارزه طبقاتی فقط مبارزه بین کارگران وسرمایه دارها نیست.
    .
    مبارزه طبقاتی اساسا و عمیقا علیه سلطه گری و سیستم سلسله مراتبی جامعه و استثمار نیروی کار است که هم مردسالاری چنین است و هم نظام بردگی مزدی. این مبارزه هم باید در درون خود کارگران باشد و هم علیه سرمایه داران و سیستم آنها و نهاد دولت.
    .
    مبارزه با ارتجاع یک وجه ذهنی دارد و یک وجه عینی. ابتدا باید وجه ذهنی آن درست شکل بگیرد تا وجه عینی آن درست انجام شود. یک مرد که علیه نظام بردگی مزدی است ممکن است با مرد های دیگر در استثمار نیروی کار زنان (مادر، فرزند دختر، خواهر، همسر و غیره) شریک باشد. برای همین مردان و زنان کارگر باید علیه مردسالاری باشند وگرنه مبارزه آنها علیه بردگی مزدی فقط نصف کار است و به شکست می انجامد. به شکست می انجامد چون روحیه سلطه گری در ذهن ریشه کن نمی شود – گفتیم وجه ذهنی باید ابتدا درست باشد. باید روحیه سلطه گری را در افراد از بین برد و روحیه استراک و همکاری و کمک متقابل را جا انداخت. اینها را نباید به امید مثلا تغییر مناسبات و یا سرنگونی گذاشت. این کار فرصت طلبانه است.
    .
    استثمارگری از روحیه سلطه گری برخواسته نه برعکس (بر خلاف نظر مارکس). روحیه سلطه گری چیزی طبیعی است همانطور که ادرار کردن کودکان بدون مقررات، غیبت کردن، دروغ گفتن و یا نفرت از غریبه هم رفتارهائی طبیعی هستند. باید از گرایشات و رفتارهای زشت آدمها جلوگیری کرد تا نهادینه نشود. آنچه از لحاظ تاریخی نهادینه شده را در اشکال گوناگون میگوئیم فرماسیونهای اقتصادی اجتماعی. این فرماسیونها محصول ابداعات بشر هستند نه بر خلاف عقیده مارکس اشکالی خودبخود پدید آمده.
    .
    آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Page generated in 1٫507 seconds. Stats plugin by www.blog.ca
رفتن به نوار ابزار