Comments

سال نو و یک‌جمع بندی کوتاه از مهم‌ترین تحولات تاکنونی جامعه و رژیم اسلامی / تقی روزبه    — 3 دیدگاه

  1. کلا بگیم،
    نقد هواداران ‘انقلاب ‘ بورژوا دموکراتیک از سلطنت رفرمیستی شاه و سلطنت طلبان و بقایای آنها، نقد ارتجاع نیست، نقد رقیب است. در همین راستا، نقد اسلامیون زمان شاه از رژیم شاه و وابستگی آن به آمریکا و غرب، نقد ارتجاع نبود، نقد رقیب بود.
    آنارشیست

  2. رژیم مثل سایر کشورهای سرمایه داری دیگر اصلا در بحران نیست. مبارزه با مردسالاری چه قبل و چه بعد از شاه وجود داشت. مبارزه با بقیه انواع ارتجاع هم همینطور. تا وقتیکه ارتجاعیون حاکم دنیا میتوانند سرکوب کنند، یا خفه کنند، یا پاسیو کنند، در هیچ بحرانی نیستند. رژیم از همان روز اول دنبال یکدست کردن اسلامی خود بود و قدم به قدم جلو می رفت. با حمله به کردستان، حمله به زنان بی حجاب و اشغال سفارت شروع کرد، بعد مجاهدین و بعد چپ و بعد اصلاح طلبان و میانه روها را سرکوب کرد. رژیم تازه بعد از 45 سال زحمت شکل گرفته و اگر وضع ذهنی مخالفان به همین خرابی فعلی باشد، و بر تحریمها غلبه کند و به آن حمله از خارج نشود، برای مدت طولانی تثبیت خواهد شد. رژیم اسلامی فقط بعد از رفتن خامنه ای ممکن است دچار بحران شود، اما با حتی آن بحران، با وضع فعلی اپوزیسیون پرو غرب و پرو آمریکا، وضعیت تغییر نخواهد کرد چون دلایل قانع کننده ای برای سرکوب دارد و خواهد داشت.
    آنارشیست

    • اگر زنان غربی آزاد بودند و خودشان مسئله مردسالاری نداشتند، تقلید از آنها تحول محسوب می‌شد، اما زنان غربی آزاد نیستند که شما تقلید از آنها را تحول قلمداد میکنید. شما مثل سلطنت طلبان فرهنگ زنان غربی را که تحت سلطه کشیشها و کمپانی های چند صد میلیاردی لباس و لوازم آرایش و غیره هستند، تحول جا میزنید. تحول از بین بردن سلطه مردان بر بدن زنان، اسیر نکردن آنها در تشکل خانواده و تحمیل نکردن بچه داری و آشپزی و ظرفشویی و سایر محدودیتهای دیگر است. مسئله حجاب را بر دارید، حاکمیت اسلامی با حاکمیت تقریبا اکثر حاکمین جهان فرقی ندارد. نمونه هندوستان. دقیقا بعلت همین فرق نداشتن است که امپریالیستهای غربی از مسئله زن دارند بعنوان ابزار نفوذ و سلطه استفاده میکنند و شما فکر میکنید آن فرهنگ انقلابی است. شما فرق بین تحول و تقلید را نمیدانید. رژیم شاه هم نمیدانست.
      زنان غربی آزاد نیستند، در بهترین حالت یا خریدار کالاهای زنانه هستند و یا همراه با کلفتی در خانه، برده مزدی محل کار. زنان غربی ابزار تولید برده مزدی هستند، زنان ایران هم همینطور. تمام جنبه های ارتجاع دست در دست، پدیده سلطه انسان بر انسان را بوجود آورده و تکامل داده. شورش زن زندگی آزادی غیر از مسئله حجاب دارای هیچ خصوصیتی نیست که بگوئیم علیه مردسالاری است. از بین بردن حجاب هم زنان ایران را به حد آزادی زمان شاه می برد نه بیشتر. هنوز علائمی قابل مشاهده نیست که بگوییم در ایران مبارزه با مردسالاری وجود دارد نه تقلید از غرب.
      سرنگونی رژیم هم تحول نیست، عقب نشینی اسلامیون در قدرت بعد از مشروطه صورت گرفت و دیدیم که راه بازگشت باز بود. سرنگونی این رژیم از طریق افکار شما، راه بازگشت را باز می‌کند. غرب گرایی همیشه توهم انقلابی بودن سنتی ها را بوجود می آورد. الان در غرب راه بازگشت فرهنگ سنتی بعلت ورشکستگی فرهنگ لیبرال باز شده است. فرهنگ لیبرال غربی نه مردسالاری را حل کرد و نه بردگی مزدی را و نه ذره ای ضد امپریالیست بود.برای همین سنتی ها راه بازگشت داشتند و خود را بصورت انقلابی و یا خواستار تغییر جا زده‌اند. دیدگاه شما ادامه همان بازی دموکرات و محافظه کار برای حفظ سلطه اقتدارکرایان در جامعه است.
      باید از لحاظ نظری شهامت داشته و هر نوع سلطه ای که وجود دارد را نفی کنید. متاسفانه، مقالات شما دارای چنین محتوایی نیست.
      آنارشیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>