تقی روزبه"> تقی روزبه">
 
دوشنبه, ۱۱ فروردین , ۱۳۹۹
   

Comments

نسبت”روشنفکر دینی” با دوبازوی مبارزه فرهنگی و سیاسی علیه اسلام سیاسی
تقی روزبه
— ۱ دیدگاه

  1. میخوانیم:

    “این یک «پیش فهم» باطل در مقام تفسیر متون اسلامی است که همۀ خطرها و خشونت‌هاى شدید و یا غیر شدید در جهان اسلام از آن برمی‌خیزد. من اکنون می‌پرسم آیا پیدایش القاعده‌ها، طالبان‌ها، النصره‌ها، داعش‌ها و … در جهان اسلام کافی نیست که چرت ما مسلمانان را پاره کند تا فقیهان را وادار سازیم آن پیش فهم باطل و خطر ساز را کنار بگذارند؟!“ (مقدمه و پرانتزها از من است).”

    فکر نمیکنم،

    همیشه اولین سئوال این است که رابطه ارباب و برده چگونه شکل گرفته؟ در دنیای معاصر، رابطه سرمایه دار با برده مزدی چگونه شکل گرفته است؟ آیا داوطلبانه بوده و یا با خشونت. پاسخ منطبق با تاریخ این است که با خشونت شکل گرفته. برای ما بردگان مزدی این مهم است که شکایت از خشونت، شکایت از کدام خشونت است. دو خشونت داریم. یکی برای گسترش قلمرو اربابیت و حاکمیت، دیگری برای رهائی از مقاومت بردگان. آیا شبستری مخالف دومی ست؟ حال شبستری هر گذشته ای داشته باشد، این سئوال امروز از اوست.

    مطلب دیگر اینکه آیا بحث بر سر هواداران فریب خورده داعش است و یا اربابان آنها؟ اگر بحث بر سر اربابان آنها می باشد، معلوم نیست که این اربابان اصلا اسلامی باشند و بدینجهت، اصلا معلوم نیست بحث در چهارچوب الهیات اسلامی بگنجد. اول دنبال شواهد روز بروید بعد تفسیر کنید! چند هزار سال پیش نیست که ما به شواهد دسترسی نداشته باشیم و برای آن هرمنوتیک بکار بریم. اما بنظر من علم انسان شناسی بهتر از هرمنوتیک پاسخگوی تاریخ دور و نزدیک انسان است.

    اگر جنبش دانشجوئی را جنبش بردگان مزدی فردا نبینیم، یک چیزی یک جائی عیب دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Page generated in 1٫145 seconds. Stats plugin by www.blog.ca
رفتن به نوارابزار